קנביס רפואי בגיל השלישי

shutterstock/RuslanHuzau

קנביס רפואי בגיל השלישי: פחות סטיגמה יותר שימוש

אחת הדעות הנפוצות היא שקנביס רפואי משמש בעיקר צעירים, אולם בשנים האחרונות השימוש בקנביס רפואי בגיל השלישי עולה. למרות שבישראל השימוש בקנביס לצרכים רפואיים בקרב מבוגרים מעל גיל 51 הוא 4% בלבד יש מדינות שבהן שליש מהאנשים בגיל השלישי נוטלים קנביס רפואי.

מדוע יש עלייה בשימוש בקנביס רפואי?

השימוש בקנביס רפואי על ידי אנשים בני 65 ומעלה גדל פי 8 בשנים האחרונות . אחת הסיבות לכך היא שיש פחות סטיגמה סביב השימוש בקנביס רפואי וקנאבידיול (CBD) – אחד מהחומרים הפעילים העיקריים בצמח הקנביס. סיבה נוספת היא ההקלה במגבלות השונות הנוגעות להחזקת קנביס רפואי ומכירתו. השימוש גובר גם הודות לפרסומים המכריזים על היתרונות שיש לקנביס בטיפול בכאב כרוני, נוירופתיה, מתח, חרדה, דיכאון, נדודי שינה, כאבי ראש והשפעתו על תופעות לוואי מכימותרפיה.

למה אנשים מבוגרים משתמשים בקנביס רפואי?

הטיפול בקנביס רפואי עשוי להועיל למספר תסמינים, כגון כאב כרוני, קשיי שינה, רעד, ספסטיות, עצבנות, בחילות, הקאות ותיאבון ירוד. קנביס יכול גם להועיל בטיפול תומך (פליאטיבי). חשוב לציין, כי הראיות מוגבלות ויש מעט מאוד מחקרים מבוקרים שתומכים ביעילות של קנביס להקל תסמינים אלה בקרב אנשים מבוגרים מעל גיל 65.

מהי צורת המתן המועדפת למטופלים מבוגרים יותר?

עישון קנביס נושא עמו סיכונים דומים לאלה שיש בעישון טבק והוא גם מעלה את הסיכון לבעיות בלבמכיוון שעישון קנביס יכול להזיק לתפקודי ריאות ולנשימה, לא מומלץ למבוגרים לעשן קנביס לאורך זמן רב. בגיל זה ההעדפה היא ליטול קנביס רפואי במתן תת-לשוני. למרות שבמתן תת-לשוני נספגים ריכוזים גבוהים של הקנבינואידים (החומרים הפעילים בקנביס), הקנביס נספג לאט יותר מעישון. בנוסף, מתן תת-לשוני מאפשר שליטה מדויקת יותר במינון שלוקחים, קל יותר ליטול קנביס מתחת ללשון מאשר לשאוף אותו, ואין שונות גדולה בספיגת המרכיבים הפעילים בכל מתן

האם קנביס רפואי יכול להשפיע על פעילות של תרופות אחרות שנוטלים?

לעיתים קרובות אנשים בגיל השלישי נוטלים מספר תרופות. נטילת תרופות בשילוב עם קנביס או תרופות אחרות ללא מרשם יכולה לגרום לתגובות בין-תרופתיות. לדוגמה, מוצרי CBD יכולים להוביל לתגובה בין-תרופתית עם תרופות נפוצות שבהן אנשים מבוגרים משתמשים, למשל נוגדי קרישה, אנטיביוטיקה, תרופות אנטיאפליפטיות נוגדי דיכאון ותרופות אנטיפסיכוטיות.

האם קנביס רפואי יכול להשפיע בצורה שלילית על מבוגרים?

מחקרים שנעשו בעבר הראו שעם הגיל מתרחשת ירידה בתפקודים שונים, כגון תפקוד קוגניטיבי, קשב, זיכרון ותפקוד ניהולי (למשל ארגון וסדר), וכן ביכולת לשלוט באימפולסיביות, פתרון בעיות והיגיון – והשימוש בתרופות, כולל קנביס, קשור להחמרה או להעצמת הירידה בתפקודים אלה. גיל גם קשור לשינויים במבנה המוח המשפיעים על התפקוד שלו, והשימוש בקנביס עלול להעצים את השינויים האלה.

מה השורה התחתונה?

למרות שקיימות רק מעט ראיות קליניות המוכיחות יעילות ובטיחות של קנביס בגיל השלישי, השינוי ברגולציה, דעת הקהל והפרסומים בתקשורת, שינו את הדרך שבה רופאים מתייחסים לטיפול בקנביס רפואי והם מציעים אותו במצבים רפואיים מתאימים. עם זאת, חשוב לזכור כי קנביס רפואי אינו מתאים לכל אחד והשימוש בו נושא עימו גם סיכונים. לכן, השיקול האם להשתמש בו צריך להיעשות לאחר שנכשלו הטיפולים הסטנדרטים. אאם חושבים על טיפול בקנביס רפואי חשוב לשוחח עם הרופא או הרופאה על הסיכונים הכרוכים בשימוש, במיוחד אם יש לכם בעיות לב, נוטלים מספר תרופות או שאתם חווים שינויים קוגניטיביים.

*אין באמור במאמר זה בכדי להוות המלצה ו/או ייעוץ רפואי. למידע נוסף יש לפנות לרופא.ה המטפל.ת

שתפו מאמר זה

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

תופעות לוואי של קנביס

תופעות לוואי של קנביס

קנבינואידים ואפקט הפמליה

קנבינואידים ואפקט הפמליה

קנביס רפואי בילדים

קנביס רפואי בילדים

תהליך קבלת רישיון קנביס

תהליך קבלת רישיון קנביס

מחקרים שבדקו יעילות קנביס

מחקרים שבדקו יעילות קנביס

קנביס רפואי בעידן שאחרי הרפורמה: ייעוץ רוקחי מקצועי הוא רק אחד מהיתרונות

קנביס רפואי בעידן שאחרי הרפורמה: ייעוץ רוקחי מקצועי הוא רק אחד מהיתרונות