תופעות לוואי של קנביס

shutterstock/DmytroTyshchenko

3 דברים שחשוב לדעת על קנביס רפואי ותופעות לוואי

קנביס הוא צמח המכיל יותר מ-100 מרכיבים כימיים פעילים. שני המרכיבים הידועים ביותר הם THC ו-CBD. THC הוא המרכיב שמייצר את תחושת אופוריה (״היי״) בעוד ש-CBD אינו גורם לתחושה זו.

למרות שבשנים האחרונות מדינות רבות החלו לאשר את השימוש בקנביס רפואי, ויותר אנשים מתנסים בשימוש בתכשיר, עדיין רב הנסתר על הגלוי בכל הנוגע לתועלת הרפואית ולתופעות הלוואי. יחד עם זאת, ידוע שבדומה לכל תכשיר או מוצר אחר שאנו נוטלים לצורך טיפול רפואי, גם השימוש בקנביס יכול לגרום לתופעות לוואי. הנה שלושה דברים שכדאי לדעת.

קנביס משפיע בצורה שונה על כל אחד

ההשפעה של קנביס משתנה מאדם לאדם והיא תלויה בגורמים שונים. לדוגמה, המינון של תכשיר הקנביס (ריכוז הקנבינואידים), תדירות השימוש, צורת המתן (למשל, עישון, אידוי, טיפות תת לשוניות ועוד) הניסיון של המטופל עם קנביס בעבר ומשך השימוש בתכשיר. גם גורמים הקשורים לתפיסה האישית של כל אחד כלפי קנביס – כגון הציפיות מהטיפול, הגישה לגבי השפעת הקנביס על הגוף, מצב רוח בזמן השימוש בתכשיר ואפילו הסביבה החברתית – יכולים להשפיע על התפתחות תופעות הלוואי. גם הביולוגיה שלנו (כגון גנטיקה) יכולה לשנות את האופן שבו קנביס ישפיע עלינו. לדוגמה, נשים עשויות לחוות יותר סחרחורות כשהן נוטלות קנביס בהשוואה לגברים.

חשוב לדעת גם כי השימוש בקנביס במקביל לתרופות מסוימות עשוי לגרום לתגובות בין-תרופתיות, דבר העלול להוביל לתופעות לוואי, לפעמים משמעותיות. לכן, כשנוטלים תרופות שונות יש להתייעץ עם הרופא.ה המטפל.ת לפני תחילת הטיפול בקנביס.

קנביס יכול להשפיע על הגוף ועל הנפש

באופן כללי, תופעות הלוואי שעשויות להתפתח מהשימוש בקנביס כוללות סחרחורת, דופק מואץ או איטי, ירידת לחץ דם, הפחתת רמות סוכר בדם, אדמומיות בעיניים, כאבי ראש ובטן, חוסר יציבות ויובש בעיניים ובפה. לצד ההשפעה הגופנית עשויות להתפתח גם השפעות קוגניטיביות, למשל איבוד זיכרון טווח קצר, פגיעה בקו מחשבה רצוף, ושינויים בתפיסת זמן ומרחב. תופעות לוואי אחרות שעשויות להתפתח כוללות עוררות יתר, ישנוניות או נמנום, חידוד חושים שאחריו מגיעה האטה בתפיסה, הגברת הפעילות המוטורית שאחריה מגיעה בעיית קואורדינציה.

נטילת קנביס יכולה להשפיע גם על מצב הרוח ולגרום להרגשה קיצונית של התרוממות רוח המלווה בהתרגשות והתלהבות גבוהות (אופוריה), או לתחושת אי נוחות, דיכאון, חרדות וסערה נפשית (דיספוריה) ולפעמים לפסיכוזה.

רשימת תופעות הלוואי שכאן היא כללית וכאמור מושפעות ממגוון גורמים. לכן, לפני התחלת השימוש בקנביס רפואי חשוב לבדוק עם הרופא.ה המטפל.ת אילו תופעות לוואי צפויות, למה כדאי לשים לב והאם יש דרך להפחית או להקל את תופעות הלוואי.

תופעות הלוואי של קנביס תלויות גם במשך השימוש

ככלל, תופעות הלוואי מנטילת קנביס בשימוש קצר טווח וארוך טווח הן שונות, והן גם משפיעות על אנשים שונים בצורה שונה. לדוגמה, סחרחורת היא אחת מתופעות הלוואי שעשויות להתפתח כשמשתמשים בקנביס רפואי במשך זמן קצר ומוגבל. למרות שעבור צעירים סחרחורת אינה תופעת לוואי משמעותית במיוחד, סחרחורת בקרב מבוגרים היא מסוכנת יותר מכיוון שהיא יכולה להוביל לנפילה.

תופעות לוואי נוספות שיכולות להתפתח בשימוש טווח קצר כוללות הקאות, החמרה במצב הטרשת הנפוצה, דלקות בדרכי השתן, הפרעות בקצב בלב (פעימות הלב מואצות), ירידה בפעילות הקוגניטיבית ותסמינים נוירולוגיים כגון פגיעה בקואורדינציה, ישנוניות, קשיי ריכוז, דיבור לא ברור או האטה בתגובה, ועוד. השימוש בקנביס עלול לפגוע גם בערנות, מה שמעלה סיכון לתאונות בזמן נהיגה או הפעלת מכשירים. תופעות לוואי שעלולות להתפתח בשימוש כרוני כוללות תלות, תפקוד לקוי של הריאות, הפרעות פסיכוטיות והפרעות במערכת העיכול. שימוש לאורך 10 שנים ויותר עלול לגרום לפגיעה קבועה בפעילות הקוגניטיבית.

אם מתפתחות תופעות לוואי במהלך הטיפול בקנביס יש להתייעץ עם הרופא.ה המטפל.ת או עם שירות התמיכה של החברה מספקת את התכשיר או עם הרוקח.ת שהנפיק.ה את התכשיר.

*אין באמור במאמר זה בכדי להוות המלצה ו/או ייעוץ רפואי. למידע נוסף יש לפנות לרופא.ה המטפל.ת

שתפו מאמר זה

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

קנבינואידים ואפקט הפמליה

קנבינואידים ואפקט הפמליה

קנביס רפואי בילדים

קנביס רפואי בילדים

קנביס רפואי בגיל השלישי

קנביס רפואי בגיל השלישי

תהליך קבלת רישיון קנביס

תהליך קבלת רישיון קנביס

מחקרים שבדקו יעילות קנביס

מחקרים שבדקו יעילות קנביס

קנביס רפואי בעידן שאחרי הרפורמה: ייעוץ רוקחי מקצועי הוא רק אחד מהיתרונות

קנביס רפואי בעידן שאחרי הרפורמה: ייעוץ רוקחי מקצועי הוא רק אחד מהיתרונות