קנביס רפואי בעידן שאחרי הרפורמה: ייעוץ רוקחי מקצועי הוא רק אחד מהיתרונות

gettyimages/greenleaf123

תכשירי קנביס רפואי אינם מוגדרים "תרופות". הקנביס מוגדר כסם מסוכן בישראל ונותר לא חוקי לשימוש עצמי, למעט לבעלי רישיון לשימוש רפואי. ישנן עדויות המצביעות על כך שקנביס עשוי לסייע לחולים הסובלים ממצבים רפואיים מסוימים. ב-2019, ישראל הייתה המדינה השנייה בעולם (אחרי קנדה) שעברה תהליך של מדיקליזציה במסגרתו ניתן לרכוש קנביס רפואי בבתי מרקחת. 

שוחחתי עם נומית חדד, רוקחת אחראית בבית מרקחת סלא, שהסבירה: ״ישראל עברה תהליך מורכב וייחודי שאיפשר את המדיקליזציה של קנביס רפואי. הודות לכך, רופאים מומחים שעברו הכשרה ייחודית והוסמכו על ידי משרד הבריאות יכולים היום להעניק רישיון לשימוש בתכשירי קנביס לצרכים רפואיים, ורוקחים ובתי מרקחת מורשים יכולים לנפק תכשירי קנביס ישירות למטופלים. הרישיון לקנביס רפואי יכול להינתן למטופלים שמיצו את הטיפול הרפואי המקובל (כלומר כשהטיפול הרפואי המקובל לא הביא להקלה הנדרשת) ועומדים בתנאי הסף שהוגדרו על-ידי משרד הבריאות. לדוגמה, כשמטופלת הסובלת מכאבים קשים בעקבות דלקת מפרקים חמורה מיצתה את הטיפול הרפואי הקונבנציונלי, היא יכולה לפנות לרופא מוסמך על מנת לקבל המלצה לרישיון שימוש בתכשיר קנביס״. 

אז מטופלת שסובלת מכאב ומעוניינת לקבל טיפול בקנביס רפואי יכולה פשוט לבקש זאת מרופא מומחה?

״לא. משרד הבריאות פרסם הנחיות מדויקות מתי אפשר לפנות לקבל רישיון לקנביס רפואי. במקרה שתיארתי, המטופלת תידרש להוכיח שנטלה טיפול תרופתי למשך שנה לפחות, ויהיה עליה גם לקבל המלצה ממרפאת כאב מוכרת בה היא מטופלת. 

מטופלים העומדים בתנאים של משרד הבריאות יכולים לפנות לרופא שהוסמך על ידי היק״ר (היחידה לקנביס רפואי של משרד הבריאות) לבקשת רישיון לקנביס רפואי. אם הרופא או הרופאה מאשרים את הטיפול, הם יכולים להנפיק מידית את הרישיון למטופל״. נומית הדגישה כי את הרישיון ניתן לקבל רק במסגרת הרפואה הציבורית ולא במסגרת פרטית, וכי קיימת דרך נוספת לקבל רישיון לתכשיר. ״אם הרופא המטפל (בין אם רופא משפחה או רופא מומחה) אינו מוסמך להענקת רישיון יש גם אפשרות לפנות באופן מקוון למשרד הבריאות. את הפניה המקוונת עושה רופא מומחה בתחום המחלה הספציפי – למשל מטופל הסובל ממחלה נוירולוגית קשה, יפנה לנוירולוג שלו שימליץ על הטיפול בקנביס רפואי, והנוירולוג הוא זה שיפנה למשרד הבריאות. כאשר הפניה היא מקוונת, וועדה מיוחדת במשרד הבריאות קובעת האם המטופל זכאי לרישיון. כשמטופל מקבל את הרישיון, בין אם ישירות מהרופא שהמליץ על הרישיון ובין אם בפניה מקוונת, הוא מקבל גם את ״אישורי המסירה״, המקבילים למרשמים שאנחנו מכירים מתרופות״. 

היכן אפשר למצוא את רשימת הרופאים ובתי המרקחת המוסמכים לתת רישיון לשימוש בקנביס רפואי?

נכון להיום יש 117 רופאים מומחים בישראל שהוסמכו להנפיק רישיונות לקנביס רפואי. הרשימה מתעדכנת מעת לעת והיא מפורסמת באתר משרד הבריאות. משרד הבריאות גם מפרסם את רשימת בתי המרקחת המורשים לנפק קנביס רפואי, כולל בתי המרקחת שמהם ניתן להזמין משלוחים של קנביס רפואי לבית המטופל ללא צורך בהגעה פיסית לבית המרקחת. המידע מפורסם כרשימה עם פרטי הקשר של בתי המרקחת ובמפה אינטראקטיבית שבה אפשר למצוא את בית המרקחת לפי עיר״. 

אריזות תכשירי קנביס רפואי מציינות ריכוזים. מהי משמעות הריכוזים?

״תכשירי קנביס מסווגים על פי ריכוזים. הריכוזים מתייחסים לעוצמת החומרים הפעילים העיקריים שיש בתכשיר: THC ו-CBD. קיימות שלוש קטגוריות של ריכוזים ושילובים מומלצים: תכשירי קנביס רפואי העשירים ב-THC, תכשירים העשירים ב-CBD או תכשירים מאוזנים, הכוללים יחס שווה של שני החומרים הפעילים. לכל התוויה יש תכנית טיפול מומלצת, הנקבעת בין היתר על פי הריכוזים של החומרים הפעילים בתכשירי הקנביס״. 

ומה בנוגע לצורות המתן השונות של קנביס רפואי? האם צורת המתן תלויה במצב הרפואי?

״תכשירי קנביס רפואי זמינים כיום בישראל ב- 3 צורות מתן:

  1. תפרחות לעישון (בתפזורת או בגלילית) או לשימוש במכשיר איוד
  2. שמן לטפטוף תת-לשוני
  3. מחסניות למשאף ייעודי

צורות המתן השונות מתאפיינות בספיגה שונה במחזור הדם. לדוגמה, כששואפים את התפרחות, החומרים הפעילים נספגים ישירות למחזור הדם בצורה המהירה ביותר. לכן, מתן בשאיפה יינתן בדרך כלל לטיפול בתסמינים אקוטיים כמו כאב חד. לעומת זאת, שמן קנביס נספג מרירית הפה למחזור הדם (ולא עובר דרך מערכת העיכול והכבד) ולכן הוא מתאים לטיפול בתסמינים כרוניים. בסופו של דבר, בחירת צורת המתן תלויה בהעדפת המטופל/ת ביכולת הפיסית ובהמלצת הרופא״. 

האם רכישת קנביס רפואי דומה לרכישת תרופות אחרות ״מקובלות״?

״בגדול, כן. אדם שמקבל רישיון לקנביס רפואי פונה לבית מרקחת מורשה, מציג את הרישיון שקיבל ואת תעודת הזהות, מוסר את אישור המסירה (״המרשם״ של קנביס רפואי), ומקבל את התכשיר מידי הרוקח/ת. בדומה לתרופות, גם כאן, בכל פעם שמנופק תכשיר קנביס רפואי, המטופלים מקבלים ייעוץ מרוקח/ת״. 

לדבריה של נומית, ״בבית המרקחת שלנו, אנחנו מקפידים לתת ייעוץ על-ידי רוקח/ת בכל ניפוק ומשלוח של קנביס רפואי, כמו תרופות. במסגרת שיחת הייעוץ עם הרוקח/ת אנחנו בודקים האם המטופל או המטופלת נתקלו בקשיים או בתופעות לוואי, וכך אנחנו יכולים לסייע להם בהמלצות להתמודדות עם אותם אירועים. השאלות שאנו שואלים לפעמים מסייעות לנו להבין האם התכשיר שהמטופלים מקבלים מתאים להם או לא. היו מקרים שבהם רוקחים הסיקו מתשובות המטופלים שיש צורך להתאים מחדש את ריכוז התכשיר או לשנות את צורת המתן, והמלצנו למטופלים לפנות לרופא/ת המטפל/ת שלהם. 

האם בטוח להזמין תכשיר קנביס רפואי מבתי מרקחת בצורה מקוונת (טלה-רוקחות)?

כן, ההזמנה נעשית מבית מרקחת מורשה ומאושר לקנביס רפואי. ניתן לדעת בביטחון שבבית המרקחת בו ניתן השירות, ישנו רוקח המורשה לנפק קנביס רפואי, ושהובלת ואספקת התכשיר נעשות בתנאי טמפרטורה מתאימים. ערוץ זה מתאים להזמנת תכשירי קנביס רפואי ישירות למטופל והוא חשוב במיוחד בעידן הקורונה, שבו אנשים מנסים להפחית כניסה לא הכרחית לבית המרקחת. אני מאמינה שגם בעתיד אנשים רבים עשויים להעדיף את הרכישה מרחוק, הן מסיבות של נוחות והן מסיבות רפואיות (למשל אנשים מבוגרים או אנשים שמצבם הרפואי לא מאפשר הגעה לבית המרקחת). 

אלו שירותים נוספים ניתן לקבל מבית מרקחת שמנפק קנביס רפואי?

לדברי נומית, ישנם בתי מרקחת, המעניקים למטופלים שירות מקיף סביב רכישת הקנביס הרפואי. בתי מרקחת המתמחים בין השאר באספקת קנביס רפואי עד לבית המטופל, מעניקים שירות רוקחי מקצועי, וכוללים שיח טלפוני מקיף ומעמיק עם כל מטופל/ת. השירות בבית המרקחת כולל גם שיחות יזומות למטופלים לתיאום אספקה עתידית בהתאם לתוקף אישורי המסירה, וכן מערך תזכורות למטופלים לחידוש הרישיון שלהם לפני שהוא עומד לפוג. 

*אין באמור במאמר זה בכדי להוות המלצה ו/או ייעוץ רפואי. למידע נוסף יש לפנות לרופא.ה המטפל.ת

שתפו מאמר זה

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

תופעות לוואי של קנביס

תופעות לוואי של קנביס

קנבינואידים ואפקט הפמליה

קנבינואידים ואפקט הפמליה

קנביס רפואי בילדים

קנביס רפואי בילדים

קנביס רפואי בגיל השלישי

קנביס רפואי בגיל השלישי

תהליך קבלת רישיון קנביס

תהליך קבלת רישיון קנביס

מחקרים שבדקו יעילות קנביס

מחקרים שבדקו יעילות קנביס