תהליך קבלת רישיון קנביס

shutterstock/chayanuphol

הנה דברים שאולי לא ידעתם על קבלת רישיון לשימוש בקנביס רפואי

כשחני אובחנה בקרוהן היא קיבלה סוגים שונים של תרופות. חלקם עבדו יותר וחלקם פחות, אבל אחרי שנים שחני לא מצליחה להגיע לרמיסיה היא החליטה לנסות להשתמש בקנביס רפואי. חני היא אחת מאלפי מטופלים בישראל שפנו לטיפול בקנביס רפואי כדי לטפל במצבים רפואיים שונים, לאחר שהרגישו שטיפולים אחרים לא הצליחו לעזור להם.

תהליך בקשת הרישיון לשימוש בקנביס רפואי נשמע מסובך, אם לא מבינים אותו. כמו בכל דבר אחר בחיים, ככל שאנחנו מבינים יותר, כך קל לנו לפעול בצורה מסודרת יותר. הגשת הבקשה לרישיון שימוש לקנביס רפואי כוללת שלושה שלבים:

  1. הגשת בקשה - לאחר שהבעתם רצון לטיפול בקנביס, רופא או רופאה מומחה במחלה הרלוונטית יכולים להגיש למשרד הבריאות בקשה לרישיון שימוש והחזקה של קנביס רפואי.
  2. בחינת הבקשה - היחידה לקנביס רפואי (יק״ר) במשרד הבריאות קולטת את ההמלצה או הבקשה, ובוחנת אותה לפי ההתוויות והקריטריונים הרלוונטיים. על פי זאת תתקבל החלטה לגבי אישור הבקשה או דחייתה.
  3. אישור או דחיית הבקשה – אם הבקשה אושרה, יונפק רישיון להחזקה ושימוש בקנביס רפואי. אם הבקשה נדחית, תקבלו הודעה על כך.

הנה דברים שכדאי לשים לב אליהם:

אפשר להנפיק רישיון שימוש והחזקה של קנביס רפואי רק להתוויות שמאושרות בישראל.

משרד הבריאות פרסם את ״נוהל 106 – רישיונות לשימוש בקנביס” – רק מטופלים העומדים בקריטריונים המפורטים בנוהל הזה יכולים לקבל רישיון שימשו בקנביס רפואי. במקרים חריגים אפשר להגיש בקשה לשימוש בקנביס רפואי במצבים שאינם כלולים בנוהל 106. הדיון בבקשות חריגות הוא בתנאי שהבקשה נתמכת על ידי מנהל המרפאה וכוללת נימוק מפורט של מנהל המרפאה לצורך באישור החריג.

תהליך קבלת רישיון שימוש בקנביס רפואי יכול להיות קצר יותר.

כדי שרופא או רופאה יוכלו להנפיק רישיון קנביס רפואי במקום הם חייבים לעבור הסמכה ולקבל אישור לכך על ידי היק״ר. רופאים ורופאות המוסמכים לכך, שחושבים שהטיפול בקנביס רפואי מתאים לכם, יוכלו להנפיק לכם את הרישיון במקום. תוכלו לגשת עם רשיון בתוקף לאחד מבתי המרקחת המורשים ולרכוש קנביס רפואי. באתר משרד הבריאות אפשר למצוא את רשימת הרופאים המוסמכים להנפיק רישיון לקנביס רפואי. לפני שתגיעו לביקור אצל רופא או רופאה מהרשימה כדאי לברר שהם אכן מוסמכים להנפיק רישיון.

רופא משפחה לא יכול להגיש בקשה לקבלת או חידוש רישיון וגם לא לשינוי מינון

בקשות לרישיון לשימוש בקנביס רפואי או לחידוש רישיון יכולות להיעשות רק על ידי רופא או רופאה המומחים בתחום המחלה שעבורה מומלץ הטיפול בקנביס רפואי. לדוגמה, מי שסובל ממחלת מעי דלקתית יצטרך להגיש את הבקשה דרך גסטרואנטרולוג/ית, חולי טרשת נפוצה צריכים להגיש את הבקשה דרך נוירולוג/ית. כאשר הבקשה היא בתחום פסיכיאטרי, הבקשה תוגש על ידי הפסיכיאטר/ית המטפל/ת. הבקשה מוגשת ליחידה לקנביס רפואי (היק״ר) במשרד הבריאות בצורה מקוונת והיא כוללת מילוי שאלון מפורט על מצבכם הרפואי – הגופני והנפשי. אם יש לכם סיכומי ביקור או בדיקות או כל מסמך רפואי רלוונטי אחר, כדאי לכם להגיע עם המסמכים שיש לכם לפגישה וכך תוכלו לוודא שיש לרופא או לרופאה שלכם את כל המסמכים הדרושים להגשת הבקשה. 

כדאי לוודא שהרופא או הרופאה שמגישים את הבקשה כוללים את מספר הנייד שלכם.

לאחר שהמלצת הרופא/ה תיקלט במשרד הבריאות תקבלו מסרון (SMS) שהבקשה נקלטה. לכן, וודאו כי מספר הנייד שלכם מעודכן בבקשה.

רפואה פרטית לא מקצרת את הדרך לקבלת רישיון לקנביס רפואי.

הסמכות של רופא או רופאה להנפיק רישיון החזקה ושימוש בקנביס רפואי היא במסגרת רפואה ציבורית בלבד ולא במסגרת ביקור פרטי או שירותי רפואה פרטית. יחד עם זאת, במסגרת רפואה פרטית רופא/ה יכול/ה להגיש בקשה מקוונת לרישיון ליק״ר. חולי סרטן יכולים לקבל את השירות להנפקת רישיון במסגרת המחלקה האונקולוגית (בבתי החולים שמאפשרים זאת).

אם בקשה לרישיון לקנביס רפואי נדחית – אתם יכולים לערער.

אם ביקשתם רישיון להחזקה ולשימוש בקנביס רפואי ובקשתכם נדחתה, תוכלו לערער על ההחלטה ולהגיש בקשה לדיון חוזר. את הבקשה תצטרכו להגיש דרך הרופא או הרופאה המטפל/ת. כדי לערער על ההחלטה יש צורך לצרף מידע רפואי עדכני על מצבכם ודו״ח המפרט אילו תרופות נופקו עבורכם בשנה האחרונה מבית המרקחת או קופת החולים. אפשר להגיש את הערעור באמצעות דואר אלקטרוני (yakar.metupalim@moh.gov.il), בפקס (02-6474810) או לשלוח את המסמכים בדואר ליחידה לקנביס רפואי. החלטת הערעור נשלחת לרופא/ה המטפל/ת ואליכם. אם הבקשה תאושר, יונפק לכם רישיון להחזקה ושימוש בקנביס רפואי שיועבר ישירות לדואר האלקטרוני שלכם ולרופא/ה המטפל/ת.

לא כל בית מרקחת בישראל מורשה למכור קנביס רפואי.

בתי מרקחת המורשים למכור קנביס רפואי עוברים הכשרה מתאימה בתחום האחזקה, הרישום, הניפוק של קנביס רפואי, והכשרה כיצד להדריך מטופלים בנוגע לשימוש בתכשיר קנביס. באתר משרד הבריאות אפשר למצוא רשימה של בתי מרקחת מורשים שמהם אפשר לרכוש קנביס רפואי ובתי מרקחת שמהם ניתן להזמין שירות משלוח של קנביס עד הבית.

*אין באמור במאמר זה בכדי להוות המלצה ו/או ייעוץ רפואי. למידע נוסף יש לפנות לרופא.ה המטפל.ת

שתפו מאמר זה

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

תופעות לוואי של קנביס

תופעות לוואי של קנביס

קנבינואידים ואפקט הפמליה

קנבינואידים ואפקט הפמליה

קנביס רפואי בילדים

קנביס רפואי בילדים

קנביס רפואי בגיל השלישי

קנביס רפואי בגיל השלישי

מחקרים שבדקו יעילות קנביס

מחקרים שבדקו יעילות קנביס

קנביס רפואי בעידן שאחרי הרפורמה: ייעוץ רוקחי מקצועי הוא רק אחד מהיתרונות

קנביס רפואי בעידן שאחרי הרפורמה: ייעוץ רוקחי מקצועי הוא רק אחד מהיתרונות